maandag 10 augustus 2009

Mensen in de marge bestrijden elkaar in Denemarken

Hengelo - Niet alleen in Nederland wonen daklozen, verslaafden en mensen met schulden. Viertien cliënten van Humanitas Onder Dak Twente zullen vanaf 17 tot en met 23 augustus in Denemarken in contact komen met mensen met soortgelijke ervaringen uit heel Europa. Tijdens de Social Inclusion Games in het Deense Odense wordt een week lang gesport en ervaringen uitgewisseld.

Marcel van der Schoor uit Goor is een van de deelnemers. "Het gaat mij niet om de prijzen, maar als ik straks meedoe, wil ik natuurlijk wel winnen!" Hij komt nu een jaar over de vloer bij Humanitas Onder Dak (HOD). "Vroeger had ik verslavingsproblemen en door een rugoperatie raakte ik uit het arbeidsproces, kwam thuis te zitten en raakte in een sociaal isolement. Omdat ik weer een normaal levensritme wilde hebben, ben ik hier terechtgekomen. Vroeger had ik geen idee van dag en nacht, nu ben ik blij dat ik hier om half negen weer aan het werk kan."

Hengeloër Joran Prinsen had vroeger schulden en geen dak boven zijn hoofd. Hij loopt nu stage bij IJsbaan Twente en mogelijk kan hij daar na de zomer een vaste baan krijgen. "Ik ben het hier wel een beetje zat", geeft hij eerlijk toe. "Ik wil een gewone baan. Kan niet wachten tot de ijsbaan weer open gaat in oktober." In het weekje Odense heeft hij ook veel zin. "Ik zie het als een soort vakantie, er lekker even tussenuit." Maar volgens medewerkers Ine Klumper en Boy Jhan Jhan wordt het allerminst een luierweekje. "Ze zijn zich heel serieus aan het voorbereiden. Gaan twee keer per week fitnessen en drie keer per week maken we samen een pittige wandeling van zo'n twee uur." De Tukkers willen duidelijk goed beslagen ten ijs komen. Dat zijn ze ook wel verplicht aan de sponsoren. Klumper: "We kregen de uitnodiging pas medio juni en nadat het managementteam groen licht had gegeven, zijn we heel snel geldschieters gaan benaderen. Zo kan iedereen dankzij Intersport Megastore schuurman op goede schoenen lopen. Daarnaast hebben de deelnemers hun eigen zakgeld bij elkaar moeten sparen. Ze zijn dus op en top gemotiveerd!"

Naast alle fysieke sporten, kunnen de parttime atleten ook meedoen aan bijvoorbeeld schaken en dammen of darten en biljarten. Bij de teamsporten worden de teams samengesteld uit verschillende nationaliteiten, indachtig de doelstelling van het evenement. "Het is een geweldige manier om mensen die min of meer buiten de maatschappij staan te motiveren om te gaan sporten en daardoor sociale contacten op te doen."

Vanaf 17 augustus zal er dagelijks op http://hodindenemarken.blogspot.com een weblog bijgehouden worden met de bevindingen en prestaties van de Twentse deelnemers aan de Social Inclusion Games 2009. Meer weten? Kijk op www.ul2009.dk. Volgend jaar wordt er -waarschijnlijk ook in Denemarken- weer een dergelijk sportieve week gehouden. Dan wil Humanitas Onder Dak gaan voor een grotere afvaardiging: "Animo is er genoeg. We hebben voor Denemarken zelfs al een wachtlijst."

Tekst en Foto: Franklin Veldhuis
Uitgave: Hengelo's Weekblad (Wegener Huis-aan-Huis Media) 7 augustus 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten